Syncro Group lanserar Collabs Freemium – vill bygga global infrastruktur för influencer marketing
Syncro Group satsar stort på influencer marketing genom bolagen Collabs och Cube. Nu offentliggörs att Collabs nya 360 plattform blir licensfri i början på 2023.
Syncro Group förvärvade under 2021 både Collabs och Cube. I augusti lanserades Collabs nya plattform som beskrevs som ett ”Google för influencer marketing”. Nu löper bolaget hela linan ut och gör samtliga funktioner i plattformen gratis att använda.
- Planerna med att göra Collabs plattform licensfri för användare har funnits med sedan start. Vi har under en längre tid analyserat marknaden och det ekonomiska klimatet och vi vet att varumärken nu håller hårdare i sina medie-budgetar, ser över sina licenskostnader och lägger stor vikt vid att kunna påvisa ROI när de väl investerar i media. Vi släpper därför Collabs som en licensfri produkt som är utvecklad för att maximera ROI inom influencer marketing under en period där investeringarna inom vårt segment ökar, säger Fredrik Grufvisare, vd för Collabs i ett pressmeddelande.
Lanseringen av Collabs Freemium kommer att ske i början av 2023 och i samband med detta lanseras även fintech-tjänsten ”Collabs Payout”. Med tjänsten kan alla plattformsanslutna varumärken effektivisera sitt arbete då Collabs Payout sömlöst sköter all hantering avseende transaktioner mellan varumärken och kreatörer.
- Med Collabs Payout automatiseras samtliga faktureringsflöden mellan företag och kreatörer, vilket gynnar de aktörer som är anslutna till plattformen. Istället för att spendera tid med att matcha faktureringsunderlag, kan användare nu fokusera på att skapa smarta effektiva influencer marketing-kampanjer, trots kärvare makroekonomiska förutsättningar, säger Fredrik Grufvisare.
Strategin är att göra Collabs till en infrastruktur för branschen där företag som Zoom stått som förebild för den kommande satsningen.
- Influencer marketing förväntas växa med 47% globalt under nästa år trots det ekonomiska klimatet och vi lanserar nu en unik produkt i en väldigt bra timing. När pandemin slog till med full kraft under 2019 skapades nya förutsättningar för företag som Zoom att etablera sin tjänst som en infrastruktur för digitala möten. Vi ser nu en möjlighet att göra en liknande resa inom influencer marketing där vi snabbt kan nå ut med vårt erbjudande till många kunder på kort tid. Vi skalar genom att först tillföra värde till våra kunder genom en fri plattform och sedan tar vi en transparent fee baserad på transaktionerna i plattformen där ”Collabs Payout” agerar som motor, säger Olof Lindblom, marknadschef på Syncro och grundare av Cube.
Source: Resumé